ඔබේ නමට කවි ගී ලියැවුණා මදී

 

උගත මනා ශිල්පයමයි මතු රැකෙනා කියල කීවෙ ඉස්සර.

අද කියන්න වෙන්නෙ ඒක ටිකක් වෙනස් කරලා. ඇයි ශාස්ත්ර වගේම ශිල්පත් වෙනස් වෙලානෙ? ඒවායෙ පිට පෙණුම විතරක් නෙවෙයි අන්තර්ගතයත් වෙනස් වෙලා. ඒ නිසා දැන් කියන්න වෙන්නෙ ‘ මතු රැකෙනා ශිල්පයමයි උගතමනා’ කියලයි. එහෙම නැති වුණොත් තමා outdated knowledge වගේ පුරස්න මතුවෙන්නෙ.

ඉස්සර අපිට යන්න තිබුණු පාරෙ හුඟක් කටු කොහොල් තිබුණා. කොටින්ම අපිට තෝරාගන්න තිබුණු පාඨමාලාත් සීමිතයිනෙ. ඈත ගම්වල ඉගෙන ගන්න දුප්පත් දරුවනට කලා විෂයයන් තෝරා ගන්න වුණේ එයාලට විද්‍යා විෂයයන් ඉගෙන ගන්න හැකියාව නැතිවම නෙවෙයි. ඒ කාලෙ හිටපු අයට එහෙම කරන්න වුණේ බොහෝවිට දුප්පත්කම නිසායි. ගමේ ඉඳල ටවුමෙ ඉස්කෝලෙට යන්න බැරිකම නිසා. එහෙම නැතිනම් ටවුමෙ ඉස්කෝලෙට අවශ්‍ය විධියට හැඩගැහෙන්න තිබුණු අමාරුකම නිසා. ටවුමෙ ඉස්කෝලෙට ඕනෙ විධියට ඇඳුම් විතරක් නෙවෙයි කවකටු පෙට්ටි ආදිය සපයාගන්න තිබුණු අපහසුව නිසා. ඒ විධියට බලනකොට කන්නංගර මහත්තයා දෙවියෙක් කියා හිතෙනවා. හැමෝම කියන්නෙ එතුමා කළේ අධ්‍යාපණයට දෙමාපියන්ට කරන්නට වුණු ගෙවීම්වලින් ඔවුන් නිදහස් කරලා දීම කියලායි. එතුමා ඒක කළා. හැබැයි එතුමාගෙ විශිෂ්ටම සේවය තමා මධ්‍ය මහා විද්‍යාල රටපුරා බිහිකරලා ගම්වල ඉන්න දක්ෂ දරුවනට ඒවායෙදි කලා වාණිජ හා විද්‍යා කියන ක්ෂේතර තුනෙන් එකක් තෝරාගෙන ඒවායින් උපාධියක් දක්වා නොමිලයේම ඉගෙනගන්න ඉඩ සලසා දෙන එක.එතුමාට අවශ්‍ය වෙලා තිබුණෙ මධ්‍ය මහා විද්‍යාල කොළඹ රාජකීය විද්‍යාලය වගේ හදන්නයි. වෙන විධියකට කීවොත් ඈත ගම්වලත් රෝයල් කොලේජ් හදන්නයි.

                                      

                                                     

ගමේ රෝයල් කොලෙජ් හදලා

 හික්කඩුවෙ වෙස්ලියන් කොලෙජ් එකේ පහසුකමුත් රිච්මන්ඩ් කොලෙජ් ඒකේ පහසුකමුත් අතර වෙනස දැකපු නිසාම වෙන්න ඇති එතුමා ඒ අදහස ඇතිකර ගන්න ඇත්තෙ. රටේ ලොක්කෝ ගෙන්නවලා කරන තෑගි බෙදාදීමට ප්රධාන අමුත්තා හැටියට ‌ගෙන්වූයේ ටවුමේ ඉස්කෝලෙ විදුහල්පතිතුමාවයි කීවාම ඉතිං ඉස්කෝලෙ තත්වෙ ගැන අමුතුවෙන් කියන්න දෙයක් නෑනෙ

ඉංගිලිෂියේ වචන සිංහලෙන් 
දැනගන්න වැඩ කරමින්
තමාට නැති සල්ලි 
සම්මාදං කරමින්
පාසල් හදමින්


මවු බසින් විද්‍යාව කියාදී
බෞද්ධ පාසල්වලට හමුදා දොරටු අරිමින්


        රාජ්‍ය මන්තරණ සභාවේ එක තැනම සිට පැය හයහමාරක් වගේ කාලයක් එක දිගට කථා කරමින් පිටත සිට මහාචාර්ය ගුණපාල මලලසේකර ආචාර්ය ඊ. ඩබ්ලිව්. අදිකාරම් එල්. එච්. මෙත්තානන්ද වගේ අයගේ සහය ඇතිව මන්තරණ සභාවේ සිටි ආචාර්ය එන්. එම්. පෙරේරා සර් ඔලිවර් ගුණතිලක ඩඩ්ලි සේනානායක සහ ජේ. ආර්. ජයවර්ධන යන අයගේ උදව්ඇතිව කළ ඒ දුෂ්කර කටයුත්ත නොවෙන්නට අද මේ පෝස්ටු ලියන අපිට මේ හපන්කම් කරන්න වෙන්නෙ නෑ කියල හිතෙනකොට නිදහස් අධ්‍යාපන පනත සම්මත කරවා දීම වෙනුවෙන්

          අධ්‍යාපන පනත දිනවාගෙන                 යසට

       මං හිටියනං සභා ගර්‌බෙන් එන              කලට

          ලෝකෙම මල් නෙලාගෙන මගෙ අත් දෙකට

          වැඳ වැටෙනවා ඔබෙ සිරිපා යුවල             යට

මේ කවිය මං ලියුවාට පුංචි කාලෙ පාඩම් කරපු කවියක් අදහසට හවුල් වුණා.

          බුදු   හාමුදුරුවන්   ඉස්සර   වඩින      කොට

          මං   හිටියනං    යනවිට    කැලයට        දරට

         වනමල්    නෙලා     අතුරා    සිරි   පතුල   යට

         වැඳ වැටෙනවා නොගොහින් ගෙට  වරුවකට     

     මේ කවියටත් අර කවියටත් හැකියාව හැදුනෙ එතුමා නිසානේද කියල හිතෙනකොට තමා දැනෙන්නෙ එතුමා තෙවෙනි බුදුකෙනෙක් හා සමානව සැළකිලි ලැබියයුතු කෙනෙක් බව.

වාණිජ අංශයෙන් උසස්ම සමත්කම් 
දැක්වූවන් අගයමින් 


මට දැනෙන හැටියට එතුමා කළ ලොකුම සේවය තමා ගම්වල ජීවත් වුණු ගොවියන්ගෙ මාලු කාරයින්ගෙ වඩුවන්ගෙ ගෙඩි කඩන්න ගස් බඩගාපු බැලයින්ගෙ ලොක්කො නැගල යන බක්කි දක්කපු එවුන්ගෙ දරුවන්ටත් ඉංගිලිෂි ලියන්න කියන්න පුලුවන් වෙන්න හැම පාසලකම තුන්වැනි පංතියේ පටන් ඉංගිලිෂි අනිවාර්යයෙන් ඉගැන්විය යුතු බව නීතිගත කිරීම.1946 අවුරුද්දේ පවත්වපු SSC විභාගයෙන් මධ්‍ය මහා විද්‍යාලවලින් ඉදිරිපත් වූ සිසුන්ගෙන් සමත් වූ ප්රතිශතය 50.4% වූ බවත් එය සමස්ත ලංකාවේ අගය වූ 37.5% ඉක්මවා තිබූණු බවත් මධ්‍ය මහා විද්‍යාල 14කින් ඉදිරිපත් වී සිටි සිසුන් 161 දෙනකු අතරින් 62 දෙනකු සියලු විශයන් සමත් වී තිබුණු බවත් ඔවුන් අතරින් 9 දෙනකු ඉංගිලිෂි විෂය සඳහා විශිෂ්ට සම්මාන ලබා සිටි බවත් විභාග වාර්තා පවසනවා.

  
අධ්‍යාපන ප්රතිසංස්කරණ සකස් කර ඉදිරිපත් කිරීමට පත්කෙරුණු කමිටුවට ඉදිරිපත් වූ කරුණු හතරක් තිබූ බව කියැවෙනවා. ඒ්වා ලේසියෙන් කිවහැකි වුවත් සැබෑ ලෝකයේ මුල් බැස්සවීම හරිම අමාරු යෝජනා. බාලාංශ පංතියේ සිට විශ්ව විද්‍යාල අධ්‍යාපනය දක්වා සම්පූර්ණයෙන්ම ගෙවීම් වලින් නිදහස් කිරීම. එහෙම නිදහස් වුණත් ගමෙන් ඈත තිබුණු මධ්‍ය විද්‍යාලයට යෑමට නොහැකිවීම නිසා අතහැරෙන දක්ෂ දරුවන් වෙනුවෙන් තමා අවුුරුදු පතා දරුවන් 20 දෙනෙක් තෝරාගෙන ඔවුනට මධ්‍ය විද්‍යාලවල නේවාසික පහසුකම්ද ඇතුළත් වන ශිෂ්‍යත්ව වැඩපිළිවෙලකුත් හඳුන්වා දුන්නෙ.

ප්රාතමික පංතිවල ඉගැන්වීම් මවු භාෂාවෙන් කළයුතු බව දෙවැනි යෝජනාවයි. සෑම පාසලකම තුන්වැනි පංතියේ සිට දරුවනට ඉංගිලිෂි භාෂාව අනිවාර්ය කිරීම තුන්වැනි යෝජනාවයි. හතරවැනි යෝජනාව ඉතාම වැදගත් එකක්. ඒකෙන් කියැවුණේ “ එච් 3” සංකල්පය නමින් හැඳින්වුණු දෙයක්. මේ සංකල්පය පාඨමාලාවල අනිවාර්යයෙන් අන්තර්ගත වියයුතු බවයි ඒ යෝජනාව. H 3 – Head, Hand, Heart බලන්නකො ඒක ඉංගිලිෂි හෝඩියේ තියෙන තිරස් සිරස් සමමිතියන් දෙකම  තියෙන අකුරු දෙකෙන් එකකින් හැදිල තියෙන හැටි. හරියටම අධ්‍යාපනය සමානව බෙදීයායුතු බවක් කියනවා වගේ නේද? අනෙක O අකුර වගේ ඒක පෙරලී නොගොස් ස්ථාවරව ඉන්නේ හරියටම හොඳ අධ්‍යාපනයක් ලැබූ කෙනෙක් වියත් සභාවකදි වුණත් නොසැලී ඉන්නෙ මෛත්තිරී හාමුදුරුවො 

‘දෙගුරුන් විසින් තම - දරුවනට දෙන නොමද දනනම්

 වියතුන් සභාමැද - ඉන්ට ඉදිරිවැ සිල්ප දෙනුමැයි’ කියා ලෝකෝපකාරයේ කීවා වගේ.


                        


3 comments:

  1. නිසි ලෙස අගය කොට මේ වැනි පින්වත්තු
    එදා දවස කළ සේවා වැනිය යුතු
    අද දවසේ නම් ඉන්නේ වල් සත්තු
    කිමද මෙලෙස වන්නට කාරණ හේතු?

    ReplyDelete
  2. අබුද්දස්ස කාලේන කජ්ජේන පුහුලං කීවෙ ඒකට වෙන්ටෑ!

    ReplyDelete

කාර්මික අධ්‍යාපනේදී

  විශ්ව විද්‍යාලෙන් පිටවෙලා ගෙදර ඉන්න කාලෙ කළේ යාළුවන්ගෙ ගෙවල්වල පොඩි පොඩි වයරිං වැඩ කරන එකයි.සල්ලි වලට නෙවෙයි. තැංක්‍යු වෙරිමච් එකට. එයාල...