උගත මනා ශිල්පයමයි

 මහප්පා හෙවත් කොස්ගමගේ පේමදාස හෙවත් කනම්පිටියේ පැටි මහත්තයා ඉ‌ගෙනගෙන තිබුණෙ හතේ පංතියට විතරයි. එයාගෙ අධ්‍යාපන දර්ශනය මහ අමුතු එකක්. ඒකෙ තිබුණෙ විෂයන් දෙකක් විතරයි. එකක් ගණිතය. අනෙක භාෂාව. එයා භාෂාව කියල කියන්නෙ සියලුම භාෂා වලට. ඒකට සිංහල ඉංගිලිෂි දෙමළ විතරක් නෙවෙයි පාලි සංස්කෘත ජර්මන් ලතින් වගේම මරාථි භාෂාවත් අයත් වෙලා තිබුණා. එයාට ඒ හැම භාෂාවක්ම පුලුවන්. එයාගෙ රැකියාව වෙළඳාම. කඩේ තිබුණෙ ගාල්ලෙ කොටුවෙ. ඒක තේ කඩයක්. මුදලාලි එයා. ටී මේකර් එයා. වේටර් එයා. කොටින්ම කීවොත් ඒකෙ හැම තනතුරකම හිටියෙ එයා. ලොකු අම්මා තව කෙනෙක් සම්බන්ධ කරගන්න කියා කොතෙක් කීවත් එයා ගණන් ගත්තේ නෑ. ඒකෙන් තේරෙනවනෙ ඒ කඩයක් කීවාට ලඩයක් බව.

ඒකෙන් ලැබෙන ආදායමෙන් විතරක් හරි හම්බ කරලා එයා දුවලා දෙන්නෙකුත් පුතෙකුත් එක්ක පවුලක් නඩත්තු කළා. සීයාගෙ සොච්චං පැන්සොන් එකත් ඒකට පොඩි උදවුවක් වෙන්න ඇති. එයාගෙ ලොකුදුව කුමුදු නංගි උපාධිධාරිනියක්. සුනාමි රැල්ලට හසුවී මියැදුනේ නැතිනම් එයා තවමත් ගාල්ලෙ කොහේ හරි ඉස්කෝලෙක උගන්වනවා. 

මහප්පා ලොකු අම්මා කුමුදු නංගී හේමන්ත මල්ලී සහ කුමාරි නංගී

එයාගෙ පුතා ජානක මල්ලි හෙවත් හේමන්ත ශීෂ්‍යත්වෙ පාස්වෙලා ගාල්ලෙ රිච්මන්ඩ් විද්‍යාලෙට ගිහිං උසස් පෙළින් සමත්වෙලා කෘෂිකර්ම උපාධිය හදාරන්න පේරාදෙනිය විශ්ව විද්‍යාලය හරහා මහ ඉලුප්පල්ලම ගොවිපොලේ ඉඳල එක පාරටම රුහුණු විශ්ව විද්‍යාලෙ වෛද්‍ය පීඨයට ගිහිං අද ගාල්ලෙ මහමෝදර රෝහලේ වෛද්‍යවරයෙක්. 

බාලදුව ඩිප්ලෝමා ධාරිනියක්. රජයේ සේවිකාවක්. 

මහප්පා කියන්නෙ මේ හැමදේම කළේ එයාගෙ දැනුම නිසා කියලයි. එයා මං දහම් පාසලේ පාලි ඉගෙනගන්න එක ගැන කථාකළේ හරිම සතුටින්. එයාගෙ උපදේශය වුණේ "පාලි ඉගෙනගන්න අයට තියෙන ලොකුම පුරස්නෙ තමා පාඩම් කරන්න වෙන එක. හැබැයි ඒ හැම එකකම රටාවක් තියෙනවා. ඒක හරියටම අල්ලා ගත්තොත් ඒක හරිම ලේසියි. ඒ් එක්කම සංස්කෘතත් ඉ‌ගෙනගන්න. සංස්කෘත සාහිත්‍යයත් හරි වැදගත්. මට හිතෙන්නෙ‌ ලෝකෙ ලොකුම උපදේශ සාහිත්‍යය තියෙන්නෙ සංස්කෘත භාෂාවෙන්."

ඒ කථාවෙන් මට ලැබුණු මග පෙන්වීම මගේ මුලු ජීවිතය පුරාම විහිදිලා ගිය බව මට තේරෙන්නෙ භාෂාවක් හැදෙන හැටි ඒක භාවිතයේදී අදහස් දැක්වීමට උපයෝගී වෙන හැටි විතරක් නෙවෙයි එක් එක් භාෂාවක විශේෂතා ඇතිකරන අනන්‍යතා ලක්ෂණත් දැනගන්න පුලුවන් වෙන Language Theory and Knowledge Engineering විෂය ඉගෙනගන්න පටන් ගත්තාට පසුවයි. 

හැබෑවටම දැනුම කියන්නෙ මොකක්ද? යම් දෙයක් ගැන හරි දේ දැන ගැනීම තමා දැනුම කියන්නෙ කියල හිතුවොත් වැරදි දේ ගැන දැණුමක් නැද්ද? ලෝකයේ දැනුම පිළිබඳ ඉහළම තැන හිටපු අපේ ගෞතම බුදුහාමුදුරුවො තමංගෙ මුල්ම දේශනේදි " ද්වේ මේ භික්ඛවෙ පබ්බජිතේන නසේවිතබ්බා" කියලා මුලින්ම කියා දෙන්නෙත් වැරදි දේ වැරදි බව නේද කියල පේන කොට Paul Feyerabend විසිවෙනි සියවසේදි කියන දේ අපේ බුදුහාමුදුරුවො මීට ශත වර්ෂ 21 කට කලින් පාවිච්චි කළ මූලධර්මයක් බව පැහැදිළිවම පේනවානෙ ?

දැනුම කියන්නෙම ලෞකික දෙයක් බවයි මගේ හැඟීීම. එතකොට දැනුමේ උපරිම තත්වය වන බුදු කෙනෙකුට විතරක් පහළවෙනවා කියන සර්වඥතා ඥානයට මොකද වෙන්නෙ?  

දැනුමෙන් ලැබෙන්නෙ උගත්කම මිසක් නුවණ නෙවෙයි. ඒත් නුවණ ඇතිවීමටත් දැනුම උපයෝගී වෙනවා. සාමාන්‍ය බුද්ධිය කියන්නෙ එහෙම ලැබෙන තත්වෙකටයි. ඒකත් හරි රසවත් කථාවක්. කථාව සිද්ධවුණේ විවෘත විශ්ව විද්‍යාලයේ කැන්ටින් කලාපයේ. අපි කට්ටියක් එකතුවෙලා කථා කරමින් හිටියෙ ඉංජිනේරු අපිට වැඩිය විෂය නොවුණු විෂයක් වුණු Work & Human Organization in Industry ගැනයි. ඒ විෂය පිළිබඳ පාඨ මාලා පොත්පෙළ ලියලා තිබුණේ ආචාර්ය වික්රමභාහු කරුණාරත්නරත්න  මැතිතුමා. එතැනෙදි අපි අතර හිටි සලීම් සහෝදරයා අතිනුයි Common Sense කථාව කියැවුණේ. 

අපි අසලින්ම යමින් හිටපු ආචාර්ය තුමා වහාම අපි හිටපු මේසෙ ලඟට ආවෙ " ඔයාලා දන්නවාද ඔය සාමාන්‍ය බුද්ධිය කියන්නෙ මොකක්ද කියලා?" කියා අසමින්. අපි හැමෝම හිටපු ආසන වලින් නැගිටලා සර්ට වාඩිවෙන්න ඉඩ සලසා දුන්නාම එයා අපිවත් වටේට වාඩි කරවාගෙන පැහැදිළි කිරීම පටන් ගත්තා.

 " සාමාන්‍ය බුද්ධිය කියන්නෙ මානසික හැකියාවන් තුනක් එකතු වෙලා හැදෙන සංකීර්ණ මානසික හැකියාවකට. පළමු වෙනි එක තමා දේවල් දෙකක් සමාන නම් ඒවා සමාන බව දැනගැනීමේ හාකියාව. ඒ සඳහා ඔයාලගෙ අත්දැකීම් වැදගත් වෙනවා. උදාහරණයක් හැටියට හැඩයෙන් හා සැප පහසුකම් අතින් සමාන නොවුනත් පුටු දෙකක් දුටුවාම ඒ් දෙකම එකම පුටු කියන ගණයට දාන්න පුලුවන් කියන හැකියාව. දෙවෙනි කරුණ තමා එකිනෙකට වෙනස් දේවල් දෙකක් හමුවුණාම ඒ දෙක වෙනස් බව හඳුනාගන්න හැකියාව. මේසයක් කවදාවත් පුටුවකට සමාන වෙන්නෙ නෑනෙ? ඒත් හිතල බැලුවොත් පුටුව පාවිච්චි කරන්නෙ ඉඳගන්නනෙ? ඒ වැඩේට මේසෙ පාවිච්චි කරන්න බැරිද? තුන්වැනි කරුණ ටිකක් වෙනස් එකක්. ඒ තමා දේවල් දෙකක් සැලකුවාම ඒ දෙක එකිනෙකට සමාන වෙනගමන්ම අසමාන වීම වෙන්න බැරිබව දැනගන්න ඇති හැකියාව. කෘතිම බුද්ධිය කවනවා කියන්නෙ ඒක කරගන්න හැටි යන්තරයකට  හඳුන්වා දෙන එකයි."

ඒවා අහනකොට ඇත්තටම හිතට ආවෙ ලොකු දුකක්. මේ තරම් දක්ෂ මනුස්සයෙක් මේ මජර දේශපාලනේකට ඇවිත් කරගෙන තියෙන විනාසෙ ගැන දුකක්. එයා දේශපාලෙනේට නෑවිත් ඉගැන්වීමම කරගෙන හිටියානං රටට මොනතරම් වටින මිනිහෙක්ද මේ විනාශ වෙලා තියෙන්නෙ කියල හිතෙනකොට ඇත්තටම දුකා..යි.

මේ එක්කම කියන්න දෙයක් මතක් වුණා. අපි ඉගෙන ගන්න අයට කීවෙ ගණ දෙවි නමස්කාරය කරලා ඉගෙනීමේ වැඩ පටන් ගන්න කියලයි. මට ලැබිල තියෙන ගුරු උපදේශය ඊට වෙනස්. අකුරු කියවන වෙලාවලට ගණ දෙවියන්ට පූජාවල් එහෙමත් තියෙනවානෙ. එහෙම තියන අයටයි මේ මතක් කරන්නෙ. එයා බැල්ම දෙන්නෙ නුවණට හෙවත් තැනට සුදුසු නුවණට. ගණ දෙවියෝ නුවණ දෙන්න කියලානෙ කියන්නෙ. ඇයි අපි ගණ දෙවියන්ට පූජා තියෙනකොට කියන ස්තෝත්රයේදීත්

"නිර්විඝ්නං කුරුමේ දේව සර්ව කාර්යේසු සර්වදා" කියලානෙ කියන්නෙ.

වෙන විධියකට කීවොත් කපටි මොලේට. ගුණාත්මක දැණුමකට බැල්ම ඕනෙ නම් පහන තියන්න සුදුසු වෙන්නෙ සරස්වතීටයි. ඒ එක්කම මතක තියාගන්නම වටින දෙයක් තියෙනවා. ඒ තමා සරස්වතීටයි ලක්ෂ්මීටයි එකතැන එකට ඉන්න බැරිබව. ඒ සමහරවිට ඒ දෙන්නම ගැහැණු නිසාද දන්නෙත් නෑ. පිරිමි සීයක් පුරස්න නැතිව එකට හිටියත් ගෑණු දෙන්නෙකුට එකට ඉන්න බෑ කියනවානෙ.

නිර්විඝ්නං කුරුමෙ දේව සර්ව කාර්යේසු සර්වදා
ජීවන ගැටලු විසඳා වැඩ සපල කර දෙවන් හැමදා

දන්නවානෙ නාරද ඍෂිවරයා? අර ගණ දෙවියන්ට අඹ ගෙඩිය දුන්න කෙනා. එයා ගණ දෙවියන් ගැන කියන්නෙ අමුතු කථාවක්. එයා ජ්‍යෝතිෂය ගැනත් මහ විශාල දැනුමැත්තෙක්. නැකැත් හදන්න වගේම අපල සංසිඳවන්නත් උපදේශ රාශියක් සහිතව නාරද සංහිතාව ලියපු එයා කියන්නෙ අපේ කේන්දරේ ‌කේතු ඉන්න රාශිය අනුව ‌තෝරාගත් මන්තරයක් (මන්තරයක් කීවාට මහා ලොකු එතත් නෙවෙයි  එක සංස්කෘත පාඨයක්. ඒවා ගණදෙවි නමස්කාර පාඨ) නිතර භාවිතා කිරීමෙන් කරදර මගහරවා ගැනීමට කළ යුතුදේ අපටම සිහිගැන්වී ඒවා මගහැරී යන බවය.


නාරද සංහිතාවෙන්ම ගත්ත තව කාරණයක් කියන්න හිතුවා මේ වෙලාවෙම. කන්‍යා රවිය යෙදෙන මාසයේ (සැප්තැම්බර් 15 හා ඔක්තෝබර් 15 අතර) අඳ නැකත සමග යෙදෙන සතවක අටවක නවවක තිථියක් එක්ක යෙදෙන දිනයක පියා වෙනුවෙන් දන්දීම ‌යහපත් ලැබීම් ලබාදෙන බව එහි කියැවෙනවා. ජ්‍යෝතිෂයේ අපල අතර කියැවෙන පීතෘ ශාප නිසා යෙදෙන දුර්විපාක මගහරවා ගන්න එහෙම දවසක පියා වෙනුවන් දන්දී පින් අනුමෝදන් කරවීම ශුභ බව කියැවෙනවා. පීතෘ ශාපය නිසා වන අපල අතර දරුවන් නොමැතිවීම, දරුවන් අකාලයේ මියයෑම සහ දරුවනට බරපතල රෝග ඇතිවීම.  මේ තොරතුර එහෙම අයට සහනයක් වේවි.

පරනන්දු මහත්තයාගෙ පරිවර්තනේ


කොහොම වුණත් ඒ අය හින්දු දෙවිවරු. බෞද්ධ අයට කරන්න සුදුසු ඊට ගැලපෙන සුදුසු රහතන්වහන්සේ කෙනෙක් තෝරාගෙන උන්වහන්සේගෙන් ආශිර්වාද ලැබෙන විධියට කටයුතු කරන එකයි. ඒකට අපිට තියෙන අඩුවක් තමා ඒ සඳහා සුදුසු ගාථාවල හිඟකම. ඇත්තටම එහෙම ඒ්වා නැතිකම. සතුටින් මතක් කරන්න තියෙන කාරණය තමා ඒ් අඩුව තියෙන්නෙ තව ටික කාලයකට විතරයි කියන එක. විද්‍යෝදය පිරිවෙණේ ආචාර්යවරයකු වන පූජ්‍ය (මේ පූජ්‍ය කියන්නෙ නිකම් කටවචනෙට නෙවෙයි. විද්වාන් සර්වත්ර  පූජ්‍යතේ කියන කියමටම අනුව උන්වහන්සේ හැබෑවටම පූජ්‍ය බවට සුුසු කෙනෙක් නිසායි) මානාපිටියේ වජිරබුද්ධි හාමුදුරුවෝ දැනටමත් ඒ කටයුත්තට අතගහල තියෙන නිසා. උන්වහන්සේ විරිත් ගණ ගලපා පාලි සංස්කෘත දෙකෙන්ම කාව්‍යකරණයට හැකියාව ඇති තවමත් ඉතාම තරුණ වයසේ පසුවෙන හිමිනමක්. විද්‍යෝදය ශිෂ්‍ය සංගමයේ ගරු ලේකම් හැටියට කටයුතු කරමින් එහි ශිෂ්‍යයින්ගේ ලිපි ආදිය පල කිරීමට එළි දක්වපු "විද්‍යෝදයාභා" කියන සඟරාව සංස්කරණය කරන්නත් දායක වුණු කෙනෙක්. උන්වහන්සේගේ ජන්ම පත්ත‌රේ බලපු නිසා කැට තියල කියන්න පුලුවන් උන්වහන්සේ අනාගතේදී ලංකාවේ උගතුන් අතර කියැවෙන හිමි නමක් වනබව. විද්‍යා්දය පිරිවෙණේ දක්ෂතම ශිෂ්‍යයාට හිමිවෙන ශ්‍යාම් ත්‍යාගය කියන විශේෂ සම්මාන ත්‍යාගයට පවා හිමිකම් ලැබූ කෙනෙක්.  

ඉගෙන ගන්න දේ මොකක් වුණත් ඒ් විෂය හැකිපමණ දුරට ඉගෙනගෙන තිබීම අගය කළ යුතුයි. එහෙම කියනකොටම මතක් වෙන දෙයක් තියෙනවා. මං ඉන්දියාවෙ පුහුණුවකට ගිහිං ඉන්නකොට අපට නවාතැන් දීමට යෙදාගෙන තිබුණෙ නව දිල්ලියේ ඒ්කට නව දිල්ලිය කියන්නෙ පැරණි දිල්ලියකුත් තියෙන නිසා බව දැනගත්තෙ ඒ ගමනෙදියි. New Delhi, Old Delhi. Old Delhi නමින් දුම්රිය නැවතුම් පොළක් පවා තියෙනවානෙ. නව දිල්ලියේ තියෙන Lodhi Hotel නම් හෝටලයක. ඒකෙ කාමරවල කෑම සකස්කර ගැනීම තහනම්. කෝපි කොප්පයක් ඉන්දියානු රැපියල් පණහක්. අපට පිටතින් කෑම ගෙනැවිත් කාමරයේදී කන්න අවසර දීලා තිබුණා. ඉන්දියන් කෑම ගිතෙල් දාලා හදපු ඒවා නිසා හැමදාම කන්න අමාරුයි. කාමරයේදී කෑම හදනවද කියන ඔත්තුව බලන්න හිටිය සුරේෂ් කුමාර් මාත් නන්දලාලුත් හිටපු කාමරේ room boy. නන්දලාල් කිවෙ සුරේෂකුමාර් අල්ලාගත්තානං අපට කෑම හදාගන්න පුලුවන් බවයි. මොනවා හරි පොඩි දෙයක් දුන්ණොත් වැඩේ හරියන බවත් එයා කීවා. මොනවා දීලද මිනිහා අල්ලගන්න පුලුවන්? මං ලංකාවෙන් ගෙනගිය Lux සබන් කැටටික මතක් වුණේ ඒ වෙලාවෙයි. මං එයින් එකක් අරගෙන සුරේෂ්කුමාර්ට පෙනුනවාම එයාගෙ කට කණට ගියා. මං ආදරෙන් වගේ ඇහුවෙ "do you like it? "කියලයි.  " Oh! yes, International Lux". එයා‌ගෙ උත්තරේ කියන්නෙ අපේ වැඩේ හරියන පාටයි. 

International Lux
උයාගෙන කෑමට පිළිසරණ

මං ඒ සබන් කැටේ එයාට දීලා ඇහුවෙ එයා ඒකට කරන්න හිතාගෙන ඉන්න දේයි. 

"මං මේක මගේ ‌පෙම්වතීට දෙනවා. එයාට මේක හුඟක් වටිනවා. එයාට මේවා ගන්න විධියක් නෑ. මං එයාට කියන්නං මේක ලංකාවෙ මහත්තෙයකුගෙන් හම්බ වුණා කියල. එයා හුඟක් ආසාවෙයි." පෙම්වතුන් ආර්ථිකය හමුවේ මෙනතරම් අසරණ වෙනවාද කියා මට පෙනීගියේ එක්දහස් එක්වෙනි වතාවට.මං එයාට තව සබන් කැටයක් දීලා මෙහෙම කීවා. 

"ඒක එයාට. මේක ඔයාට" 

"මහත්තයාට කමක් නැත්නං මං මේක මගේ නංගිට දෙන්නං. එයාටත් මේවා හම්බවෙන්නේ නෑ" ඒ කථාව මාව පෙළැඹෙවුවෙ තවත් සබන් කැටයක් තෑගි දෙන්නයි. අයියා කෙනෙකුගෙ කැපවීම. මගේ පෙනුම බොඳ වුණාට ඒ ඇතුළෙන් දැකපු සුරේෂ්කුමාර්ගෙ මූණෙ තිබුණේ සතුටු සිනාවක්.

" සර් මෙහෙ උයන්න ලිප් ගේන්න එපා. මං ගෙනත් දෙන්නම් ඉමල්ෂන් හීටර් එකක්. අපිට ඒකෙන් බත් එළවලු උයන්න පුලුවන්. මං හෙට කරල පෙන්වන්නම්. මැනේජ්මන්ට් එකට රහසෙන් පෑන් එකක් ගේන්න. පොඩි රයිස් කුකර් එකකුත් ගේමු. හැබැයි සර්ල දෙන්නට විතරක් උයමු. අනික් අයටත් ඕනෙ නම් එකපාරට උයන්නෙ නැතිව දෙතුන් පාරකට බත් උයාගමු. හැබැයි භාජන ‌පෙට්ටි ඇතුළෙම තියාගමු" සුරේෂ්කුමාර්ගෙ උපදේශයේ තියෙන්නෙ  ආරක්ෂාව ගැන කථාවක් බව තේරෙනවානෙ  කොහෙම හරි ඒකෙන් සබන් කැට තුනකින් අපේ ගැටලුව සම්පූර්ණයෙන්ම විසඳුනා. කොහොමද ටිකිරි මොළේ?

කාම‌රේම බත් උයන්න සූදානමින්



එදින පටන් අපි කෑවෙ ලංකාවෙ විධියට උයාපු බත්. ෆ්රයිඩ් රයිස් කාපු දවසුත් තිබුණා. කෑම හැදීම බාර වුණේ මටයි ධනපාල සොහොයුරාටයි. එතුමා පරිපාලන සේවයේ හිටපු ‌ ‌ජ්‍යෙෂ්ට  නිලධාරියෙක්. ඒ් වුණාට අපට මචං කියා කථා කරන්න එතුමා සුහද වුණා. පුහුණුවෙන් පසුව ලංකාවට ආවාට පසුවත් එතුමා වෙනස් වුණේ නෑ.

මට මතක්වෙනවා සීයා කියාදීපු කථාවක්. කථාන්දරයක් නෙවෙයි උපදේශයක්.
" කෑම හදාගෙන කන්න පුරුදු වුණේ නැතිනං හැමදාම ගෑණිට යටවෙලා තමා ඉන්න වෙන්නෙ. "
මගේ හාමිණේ මට එහෙම කරල නැති වුණත් සමහර කෑම වර්ග හැදීම බාර වෙන්නෙ මටමයි. කැරට්කොල සම්බෝලය ගෝවා කොළ මැල්ලුම වගේ ජාති විතරක් නෙවෙයි. නුවර එළියෙ කාර්මික විද්‍යාලෙදි එවකට නියෝජ්‍ය විදුහල්පති හැටියට හිටපු ජයතිලක සර්ට පිං සිද්ධවෙන්න එවගේ ඒවා විතරක් නෙවෙයි බත රොස් වුණාම ඇටකුණා වුණාම කරන පිළියම් පවා පුරුදු වුණා. ඒවා බොහොමයක් මේ වෙනකොටත් උපයෝගී කරගෙන තියෙනවා. තවම උපයෝගී කර නොගත් ඒ්වාත් තියෙනවා. 

මේක වුණේ අමද්‍යප වැඩසටහනකට ඉන්දියාවෙ ගිහිං ඉන්න ඇද්දියි. මගේ කාමර මිතුරා නොහෙත් room mate වුණේ ආනන්ද භට්ඨාචාර්ය. එයා බමුණු වංශයට අයත්වුණු කෙනෙක්. එයා ලාල් අයියාගේ හෙවත් ජිනසිරි ලාල්මිත්තර හේවාපතිරණ මැතිතුමාගෙ මිතුරෙක්. ලාල් අයියා තමා  ජාත්‍යන්තර යහපත් අමද්‍යපයින්ගේ සංවිධානයේ දකුණු හා අග්නිදිග ආසියානු කලාපයේ පාලක නිලධාරීතුමා. ඔහු අඩිපාරෙ ගිය මං කලාපීය ලේකම්. වැඩ සටහන සංවිධානය කර තිබුණු හෝටලයේ කළමණාකාර තුමා වැඩසටහනට සම්බන්ධ වන අයගේ ආහාර පුරුදු ඒ කියන්නෙ මාංශ භක්ෂක, නිර්මාංශික අය වෙනවෙනම ගණන අහපු අවස්ථාවේදියි අපට සිහිවුණේ අපි මුල් ලිපිවලින් ඒ තොරතුරු අසා නොතිබුණු බව. ලියාපදිචියේදී ඒ තොරතුරු ගතහැකි වුණත් එවිට පමා වී වැඩියි. අපේ පිහිටට ආවෙ ආනන්ද. එයා ඉල්ලුවේ එකම තොරතුරයි. හැමදෙනාගෙම සම්පූර්ණ නම. ඒ තොරතුරුවලිිින් එයා හරියටම ගණන හදලා දුන්නා. ඒ ගැන අහපුවාම එයාගෙ උත්තරේ වුණේ වාසගමින් කුලය තෝරා ගතහැකි බව සහ සමහර කුලවල අය ස්ථිරවම මාංශවලින් වැලකෙන බවයි. කුල භේදය නරක දෙයක් වුණත් ඒකෙනුත් ගන්න දේවල් තියෙනවා. කුල ගැන ආනන්දගේ මතයත් මෙතනම කියන්න හිතුවෙ කුල මානෙන් ඔලුව උදුමවාගෙන ඉන්න අයට හිතන්න යමක් ඉතුරු කරන්නයි.  " මට මගේ කුලය වටිනා දේවල් දෙකක් ලබාදීලා තියෙනවා. ඒකක් තමා හැමවිටම දැනුම සොයා යන්න මානසිකත්වයක් ලබා දීල තියෙනවා. අනෙක තමා මගේමේ සරල සැහැල්ලු ඇඳුුම." ඒ තමා ආනන්දගෙ දර්ශනේ.
ආනන්ද හැමදාම ඇන්දේ එකම විධියේ ඇඳුමක්.කපු රෙද්දකින් මහපු තනිපාට අත්කොට බුෂ් කමිසයක් සහ සරල දිග කලිසමක්. කමිසෙ පපුව දෙපැත්තෙම ලොකු සාක්කු දෙකක්. එකක කැල්ක්‍යුලේටරයක් සහ කාබන් පෑනක්. අනෙක් සාක්කුවේ ‌නෝට් පොතක්. එයා කිසිමදෙයක් තදින් මතක තියාගන්නෙ නෑ. හැම වැදගත් දේම අර පොතේ ලියාගත්තා. 
"අපේ මතකය ඉතිරිකරගන්න ඕනෙ මූලධර්ම මතක තියාගන්නයි. දත්ත මතක තියාගන්න ‌තමයි පොත් තියෙන්නෙ."ආනන්ද කීවෙ එහෙමයි.
මාතලන් චිත්තරපටියෙ හොඳ උපදේශයක් තියෙනවා මතක ඇති. 
ලාන්තතර පාන්තර උයි ලපාන්ත  කුෂාන් අබ්රාන්ත ෂන්ඩුර් 


ඒ නැටුම් ශිල්පියා කියාදීපු වාක්‍යය චිත්තරවල්ලිට ජීවිතේ වැදගත්ම තැනකදී පිහිට වුණේ ඒ් මෝඩයෙක් වගේ හිටපු නැටුම් ශිල්පියා නිකමට පාඩම් කරගන්න කියපු දේ නෙ? අපි ඉගෙන ගත්ත දේ අපට උපකාර වෙන්නෙ කොයි වෙලාවෙද කියල අපට කියන්න බෑ. වජිරාරාම පංසලේ බංකුවක ඉඳගෙන පාඩම් කරගත්ත නහි වේරන වේරානී ධම්මපද ගාථාව තමාගෙ ජීවිතයට මේ තරම් එළියක් ගෙනෙයි කියල හිටපු ජනාධිපති ජේ. ආර්. ජයවර්ධන මහත්තයා හීනෙකින් වත්  හිතන්න නැතිව ඇති. 
යොවුන් වයසේදී ශෘංගාර ශතකය ලියූ භතෘහරීන් පණ්ඩිතයා දැනුුමමුහුකුරා ගිය මැදි වයසෙදි ලෝක ස්වභාවය ගැන කියන නිති ශතකයත් වයෝවෘද්ධ වයසෙදි වෛරාග්‍ය ශතකයත් ලීවානෙ. මේක උකහා ගත්තෙ නීති ශතකයෙන්. 
කර්මායන්තං ඵලං සුපුංසාං බුද්ධිඃ කර්මානුසාරිිණී 
තථා'පි සුධියා භාව්‍යං සුවිචා ‌ර්යේව කූර්වතා
මිනිසුනගෙ ලැබුමත් නුවණත් කම් පරිද්දෙනි
එනමුදු කරන දේ විමසුම් නැණෙන් කළයුතු

උගත් දේ පිහිට වෙන්නෙ එහෙම නොහිතූ වෙලාවක නොසිතන විධියකට! 

සත පහේ අගේ

 ඒ් කාලෙ සතියකට තියෙන දින ගණන හතක්ම නෙවෙයි. සමහර සතිවල හතක්. සමහර සතිවල අටක්. මේ කියන්නෙ සෙනසුරාදා ඉරිදා නිවාඩු වෙනුවට පෙරපෝය සහ පෝය කියලා දවස් දෙකක් තිබුණු කාලෙ. ඒ් කියන්නෙ 1964 විතර කාලෙ. 

ජයවර්ධනපුර අභිමානය
පාසල් දෙකක එක ලාංචනය




මං එකම පංතියක ඉඳ‌ං ඉස්කෝල දෙකකට ගිය කෙනෙක්. පුදුමයි නේද?
එහෙම වුණේ පාසල් ප්රතිසංවිධානෙ කියල ද‌ේකට පිං සිිිිද්ධ වෙන්නයි.
මං ඇතුල් වුණේ ක්රිස්තියනි විද්‍යාලයට. අවුරුද්දක් යන්නත් ඉස්සර මෙන්න මං වෙන ඉස්කෝලෙක. ඒත් එකම පංතියෙ. එකම සෙට් එක එක්ක.

 අපේ පංතිය තිබුණේ ඉස්කෝලෙ පැරණිම ගොඩනැගිල්ලෙ. ඒ්ක බාගෙ බිත්ති වලින් වටවෙලා තිබුණු පොල්අතු හෙවිලි කළ ගොඩනැගිල්ලක්. අවුරුදු 180ක් වෙන ඉස්කෝලෙ පැරණිම ගොඩනැගිල්ල ඒ්ක කියලයි හැම දෙනාම කීවෙ. අවුරුදු පහකට විතර සැරයක් ඒ්කෙ පොල්අතු හෙවිල්ලපු බව ලොකුමාමා කියනවා මට මතකයි.ලොකු මාමා ඒ් කියන්නෙ අම්මාගෙ අයියා ඉගෙනගෙන තියෙන්නෙත් ඒ් ඉස්කෝලෙන්ම. එයා ක්රේන්බ්රිජ් සීනියර් කාරයෙක්. එතකොට ඒ්ක Christian College. මං මේ කියනකාලෙ වෙනකොට ඒ්කෙ පාලනේ ළමයි ගුරුවරු විතරක් නෙවෙයි නමත් වෙනස් වෙලා. ශ්රී ජයවර්ධනපුර මහාවිද්‍යාලය වෙලා. ඒ්ත් ඒ් පරණ ගොඩනැගිල්ලේ වහලය සවිකරපු බාල්කකඳන්වල වටිනා උපදෙස් ලියා තිබුණා. ගණ්ඩාන්තෙක ඉපදුණු මං හැමදාම කරනවා වගේ තෝරාගත්තෙ අන්තිම පේළියේ කෙළවර. පංති නායකයා වුණු මට පංතියේ ඕනෑම තැනක ලැගුම්ගන්න අවසරයකුත් තිබුණා. මං ගුරුතුමා ඒ් කියන්නෙ පියතිලක සර්ට කීවෙ එහෙම හිටියාම මට අනෙක් අය කරන දේවල් පේන නිසා මගේ වැඩේට ලේසියි කියලයි. පියතිලක සර් ඒ්ක පිළිගත්තෙ හමුදා සේනාංකයක සාජන් වරයා ඉන්නෙත් එහෙම තමා කියමින්. මගේ ඇස් මානේ පෙනෙන බාල්ක‌ කඳ සරසල තිබුණු වැකිය කවි පද දෙකක්. ලිවුවෙ කවුද දන්නෙ නැති වුණාට ඒ්කෙ තිබුණෙ හරි වටින අදහසක්. අපි අහල දැනගෙන තියෙන්නෙ කාලය රන් හා සමානයි කියලා නෙ. ඒත් ඒකෙ තිබුණෙ මෙහෙමයි.

කාලය වටියි  රන් මිණි  මුතු  වලට  වඩා

එය දැනගත යුතුයි හැම ළමයෙකුම කුඩා 

කාලය ගැන මගේ ආකල්ප ඇතිකරන්න ඒ වැකිය හුඟාක් දුරට ඉවහල් වෙන්න ඇති. වෙලාවට වැඩ කරන්න පුරුදු වෙලා හිටපු මට සර්වොදය නායක තුමාට ඒ කියන්නෙ ඒ. ටී. ආරියරත්න මහත්තයාටත් පාඩම් උගන්වන්න පුලුවන් තරමේ ආත්ම ශක්තියක් ආවෙ ඒ් නිසා වෙන්න ඇති.

ලොක්කෙක් එනකම් පොඩි අපි කාලය මරන්න ඕනෙ නෑ මොකද ලොක්කගෙ කාලය එයාට වටිනවා වගේම පොඩි අපිට අපේ කාලෙත් වටිනවා. ඒ්ක තමා කාලය ගැන මගේ දර්ශනය.

හෙඩිමත් එක්ක මේවා කියනකොට හිතාවි කාලය වටින්නෙ සත පහද කියලත්. සත පහේ කථාව ඒ්ක නෙවෙයි. 


දවසක් පෙර පෝයට කලින්දා ඉස්කෝලෙ ඇරිලා ගෙදර ගිය අපි පෝයට පහුවදා ඉස්කෝලෙ එනකොට අපේ පංතිය නෑ. වහලෙ තිබුණෙ බිත්ති කණ්ඩිය උඩ. කොහොම හරි අපට මාස හතරක්ම ඉන්න වුණේ තට්ටු දෙකේ ගොඩනැගිල්ලෙ පන්ති කාමරවලට යන්න තිබුණු කොරිඩෝවෙ. අපි විතරක් නෙවෙයි;පංති තුනක්ම. කොහොම හරි වැ. ස. සුමනසේන සර් ඒ් කියන්නෙ කණිෂ්ට අංශයේ ප්රධානාචාර්ය තුමා පංති කාමර හතරකට සෑහෙන ගොඩනැගිල්ලක් හදන්න මුල්වෙලා වැඩකළා. වැස අකුරුවලින් කියැවුණේ මෙකක්ද කියා අදටත් දන්නේ නෑ. එතුමා තමා අපේ පාසලේ කණිෂ්ට අංශයේ එවකට හිටපු ජාතික ඇඳුම ඇඳපු  එකම ගුරුවරයා. පස්සෙකාලෙ නං පියසේන සර් එහෙමත් හිටියා. කොහොම වුණත් ළමයි අතර එයා රෙද්දා. 

උඩ උතුරු ඉන්දියාවේ
යට දකුණු ඉන්දියාවේ
ජාතික ඇඳුු ම කියල අපි හිතාගෙන හිටියෙ සරමයි බැණියමයි කියලයි. හොයල බලනකොටයි අපි දැනගත්තෙ වේට්ටිය කියන්නෙ නිකම්ම නිකම් රෙද්දක් බව. ජාතික ඇඳුුම කියල කීවට හරියට බැලුවොත් ඒ්ක දෙමුහුන් ඇගලුමක්. උඩ කෑල්ල උතුරු ඉන්දියානු යට කෑල්ල දකුණු ඉන්දියානු. ඒ් නිසායි එයා රෙද්දා වුණේ. 

වාමාංශික අදහස් තදින්ම ගත්ත සුමනසේන සර් වැඩ‌ කළේ අමුතුම පිළිවෙලකට. එයා මුලු ගොඩනැගිල්ල හදන්න යන වියදම කොටස් වලට බෙදලා. රුපියල් 250; රුපියල් 100; රුපියල් 50; රුපියල් 10 හැටියට. දෙමවුපියන්ට ඒ් කොටස් අලෙවි කළා. මුදල ගෙවන්නත් වාර හතරක් කල් දීලයි තිබුණෙ. 

රුපියල් 10කට හතර වතාවක් මොටද කියල හිතෙන නිසායි මේ මතක් කරන්නෙ. ඒ් කාලෙ අද රුපියල් 60කට ගන්න ග්රෑම් 350 හෙ පාන් ගෙඩිය නෙවෙයි රාත්තලක් වුණු ඒ් කියන්නෙ ග්රෑම් 450කම පාන් ගෙඩිය රුපියල් නෙවෙයි ශත විසි පහට කාපු කාලෙ බව. පියතිලක සර් රුපියල් 250ක කොටසක් පංතියෙන් එකතු කරල දෙන පොරොන්දුව පිට භාර අරගෙන. ඒ් රැස්වීමට ගිහිං හිටපු තාත්තාත් සර්ට කීවාලු අපි කොහොම හරි ඒ් කොටසට සල්ලි ඒකතු කරල දෙමු කියල. තාත්තා ගෙදර ඇවිත් කීවෙ සර් භාර ගත්තට කෙරෙයිද කියන්න බෑ; අපිටත් වැඩිපුර යමක් දෙන්න වෙයි කියලයි. රැස්වීම තිබුණෙ පෝය දවසෙ. ඊට පහුවදා පියතිලක සර් පංතියේ ළමයින්ට කථාවක් කළා.
අපේ පංතිය තිබුණු තැන
වම් පැත්තේ හිස් බිම් කොටසේයි අපේ පංති ගොඩනැගිල්ල තිබුණෙ


"අපිට අපේ පංතිය නැතිවුණා. ඒ්ත් අපි කණගාටු වෙන්න නරකයි. මොකද අපිට අලුත් පංති කමරයක් ලැබෙනවා අලුතින්ම හැදෙන ගොඩනැගිල්ලක. දැන් අපිට තියෙන්නෙ ඒ්ක ඉක්මනින්ම හදාගන්න එක. ඒ්කට අපි හැමදෙනාම එකට එකතුවෙලා වැඩ කරන්න හිතාගනිමු"

ඊට පස්සෙ සර් මට කථා කරල මෙහෙම කීවා. " අනුර අද තාත්තා ගෙදර ආපු ගමන් තාත්තට කියන්න මං කිවුවා කියල ‌රාත්තල් පහේ කිරිපිටි ටින් එකක පියනෙ කාසි කටක් හදල ටින් කැටයක් හදාදෙන්න කියල. මතක ඇතුව ඒ්ක හෙට එනකොට අරගෙන එන්න"

මං තාත්තාට කීවාම තාත්තා ටින් කැටය හදා දුන්නා මං පහුවදා ඉස්කෝලෙ ගියේ ඒ්කත් අරගෙන. 

එදා පියතිලක සර්ගෙ දේශනේ වෙනස්.

" අපි ඊයෙ කථා කරගත්ත විධියට වැඩකරන්නයි දැන් තියෙන්නෙ. මෙ කැටේ අරගෙන අනුර ඔයාලා හැමදෙනා ගාවටම එයි හෙට ඉඳලා හැමදාම නම් ලකුණු කරන වෙලාවට. හැම කෙනෙක්ම හැමදාම කැටේට දාන්න සත පහක් ලඟ තියාගන්න. අම්මලා තාත්තලාගෙන් ඉල්ලගෙන නෙවෙයි. දවසකට ටොපී දෙකක් කනවා නං එකක් විතරක් කාලා එක සත පහක් ඉතුරු කරගෙන. ඉස්කෝලෙ ඇරිල යනගමන් කන පොප්සිකල් එකට දෙන සත පහ ඉතුරු කරගෙන. එහෙම නැතිනම් බස් එකේ යන්න ගේන මුදලින් ටිකක් දුර පයින් ගිහිං ඉතුරු කරගෙන. සත දහයක පොප්සිකල් එකක් කන ‌කෙනෙකුට පුලුවන් සත පහක එකක් කාලා සත පහක් ඉතුරු කරගන්න අපේ මේ කැටේට දාන්න. ගෙවල්වලින් සල්ලි ඉල්ලලා අම්මලාට කරදර කරන්න එපා. ඔයාලට හම්බවෙන සල්ලිවලින් ඉතුරු කරගෙන අපි මේ කැටේ පුරවාගමු. එහෙම කරල අපි අපේ කොටස අයිති කරගමු. එතකොට අපිට ඒ් ගොඩනැගිල්ලට අයිතිය හම්බවෙනවා"

හැම දේකම අනික් පැත්තක් දකින්න පුරුදුවෙලා හිටපු මට මේ වැඩේ කරගන්න පුලුවන් වේවිදැයි සැකයක් නොතිබුණාම නොවෙයි. කොහොමටත් මාස හයක්ම කල් තිබුණු නිසා මොනවා හරි කරල දන්න අයගෙන් රුපියල දෙක ඉල්ලාගෙන හරි ඒක කරන්න මම අදිටන් කරගෙන ‌අඹ යාලුවන් වුණු පද්මසිරිට බන්දුලට රොහාන්ට චන්නට එහෙම කීවෙ එයාලගෙත් උදවු ගන්නයි. කවුරැත් ඒ්කට එක පයින්. ඒ්ත් පියතිලක සර් කීවෙ වෙන කථාවක්. "බය වෙන්න එපා. මං ගණං බලලයි තියෙන්නෙ. හැමෝම හැමදාම සත පහ ගණනෙ දැම්මොත් අපිට ඔය ගාන මාස හය යන්න ඉස්සර එකතු වෙනවා. බය වෙන්න එපා අනුර. කවුරු හරි අතරින් පතර දවසක හරි සතදහයෙ ඒ්වාත් දමාවි. අපිට කලබල වෙන්න දෙයක් නෑ"

කැටේ සල්ලි ගණින දවසෙ ගුරු මේසෙ පුරාම කාසි. සර්ගෙ උපදේශය වුණේ ඉස්සෙල්ලම කාසි වෙන් වෙන්ව ගොඩ ගහන්න කියලයි. ශත පහේ කාසි අතර ශත දහයේ කාසි විතරක් නෙවෙයි ශත විසිපහේ කාසි දොළහක් වගේම ශත පනහේ කාසි හතකුත්.

                       එතැන මේ කාසි ඔක්කොම තිබුණා


 කොහොමහරි රුපියල් දෙසිය පනහ පහුකරල කාසි ගැණෙනකොට මං හිතින් හිටියේ ගුවනෙ.ඔක්කොම රුපියල් දෙසිය හැත්තෑ නවයක්.  පියතිලක සර් කැටේ  වටේට අලවලා තිබුණු කොලයේ "ගොඩනැගිලි අරමුදල 1 බී පංතිය" කියල ලීවෙ පෑනෙන්. ඒ් කාලෙ අපි පාවිච්චි කළේ පැන්සල්. එහෙම කරල සර් සල්ලි ඔක්කොම ආපහු ටිං කැටේටම දාලා පියනත් වහලා ඒ්ක මගේ අතට දීලා මාව සුමනසේන සර්ගෙ කාර්යාලෙට එක්ක ගියේ ඒක මගේ අතින්ම බාරදෙන්නයි.

ටික ටික එකතු වුණත් ගොඩක් කරගන්න පුලුවන් බව එදා ‌සහතිකේටම තේරුම් ගියා.

ජල බින්දු නිපාතේන ක්රමසං පූර්යතේ ඝටං

සහේතුඃ සර්ව විද්‍යානාම් ධර්මස්‍යච ධනස්‍යච

නාමෙ නොදිරනා

 බ්ලොගය පටන් ගැනීමෙදි ඇයි මේ සිංදුවක් ඇදගෙන කියල බලයි‍.ඒ්. එම්. යූ. රාජ් වෙන විිධියකින් කීව‌ොත් අමු රාජ් මහත්තයා කියපු සින්දුව ඇදගෙන කරන්න හදන ද‌ේ නම්වල වරුණෙ කියන්නයි. සුගත තථාගත බුදු පියාණන් වහන්සේ මීට අවුරැදු 2565කටත් පෙර දේශනා කරපු රූපං ජීරති මච්ඡානං නාම ගොච්චං නජීරති කියන ඒ සදාතනික ඉගැන්වීම මුල් කරගෙනම ‌මෙම කටයුත්ත ආරම්භ කළ‌ේ බ්ලොගයේ නම නෙවෙයි මගේ නම ගැන කියන්නයි. නුරා නැතැයි කියන මගේ නම එහෙම තිබුණට මගේ හිත කෙළෙස් වලින් විනිර්මුක්ත නිකෙළෙස් එකක් නෙවෙයි. මොකද අපි රහත් වෙලා නැහැනෙ. දහම් පාසලේ කෙල්ලක් සමරු පොතක් දීලා ‌සමරු සටහනක් යොදන්න කීවාම 

"නැතිබව නියන නම හිතතුළ නැගුණු    නුරා
 අමතක නො වේවා හද   පණ ගැහෙන තුරා " 
කියල ලියන්න හිතුනෙ ඇයි කියල තවමත් කල්පනා කරන්නෙ එදා ඉදලා ඒ් ළමයා මාව දකිනවිට පිටුපා යන්නෙ ඇයි කියල හිතාගන්න බැරිවෙලා නිසායි. තවත් කෙනෙකුගෙ පොතක ජීවිතේ රෝසමල් යහනාවක් ‌වේවා කියන සාම්පරදායික සුබ පැතුම ලියල ඊට යටින් " බඹරු ඇවිත් ඇණ්නට අපි නෑ " කියල කථාවකුත් ලීවෙ ඒ්ක නිසාම වෙන්න ඇති. කොහොම වුණත් ප්රතිඵලේ ඒ්කමයි.

නමේ විස්තරේ කියන්න ගිහිං මොනවද මේ කියවන විකාර කියලත් හිතෙනවානෙ? කොහොම හරි ඔන්න ආපහු ට්රැක් එකට ආවා.
මං උපන් වෙලාවෙ ඉස්පිරිතාලෙන් ගෙදරට ගේන්න කළින් නම ලියාපදිංචි කරන්න වුණාලු. ඒ් කාලෙ අද වගේ නම ලියාපදිචි කරන්න මාසයක් කල් දෙන්න‌ෙ නැතිව තියෙන්න ඇති. තාත්ත‌ා ගෙදර ඇවිත් නමක් දාන්න නෙ කීවාම සීයා තමා තාත්තාව පොළඹවල තියෙන්නෙ එහෙම එක පාරටම නමක් නොදා කේන්දරේ අනුව ගැලපෙන නමක් දාන්න කියල. අපේ ගෙවල් වල අම්මට තාත්තට විතරක් නෙවෙයි සීයා ආච්චිටත් බලපෑම් කරන්න පුලුවන් තත්වයක් තමයි තිබුණෙ. සීයා එහෙම මගේ කේන්දරේ හැදෙවුවට එයා එයාගෙ කේන්දරේ පුච්චාපු එක්කෙනෙක්. කොහොම වුණත් එයා අවුරුදු 96 ආයු වළඳලාම දෙල් ගහකින් වැටිලා සුසුම්නාව කැඩිම නිසා අකාලයේ පරලෝ යන්න වෙන වෙලාවෙත් කියල තිබුණෙ "මෙදාපාර නං සෙනසුරා අරගෙනම යයි" කියලයි.
අපේ ගෙදර සීයා ආච්චිලාට එහෙම බලයක් ලැබෙන්න හේතුවකුත් තිබුණානෙ. හැබැයි හො‍ඳ වෙලාවට අම්මාගෙ දෙමාපිය දෙන්නාම එයාට අවුරුදු 12 ක් වෙන්න ඉස්සරම නැතිවෙලා. එයාලා මිය පරළොව යනකොට පවුලේ වැඩිමල් ගෑණු දරුවා වුණු අම්මාට හොද්දක් හරියට ඒ්දගන්න වත් බැරුවලු තිබුණෙ. එයාට ඒ්වා පුරුදු කරල තිබුණෙ ගඟලඟ ආච්චි.  එයාලගෙ ගෙදර තිබුණෙ දියවන්නාව අසළමයි. ඒ නිසායි එයා ගඟලඟ ආච්චි වුණේ. එයා අම්මාට උයන්න විතරක් නෙවෙයි කොණ්ඩ කැවුම් හදන්නත් උගන්නලා. අපේ පවුලෙ ගෑණු ළමයි හතර දෙනාගෙන්ම ඒ්ක පුලුවන් වුණේ චූටි නංගිට විතරයි. එයා ඒ් හැකියාවෙන් තමා කැනඩාවෙ සිට ලංකාවට එන්න ගුවන් ටිකට් ගන්න පවා මුදල් එකතුකර ගන්නෙ. 
තාත්තගෙ තාත්තා වුණු අර සීයා ගාල්ලෙ සීයා. එයාලගෙ ගෙයි වැට මායිමේ තමා ගාල්ලෙ කනම්පිටියෙ මෝඩ ඇල තියෙන්නෙ. ඒ්කෙ කපද්දි වුණු වරදක් නිසා ඇල දිගේ කරදිය රට ඇතුළට එනවාලු. ඒ නිසලු ඒ්ක මෝඩ ඇල වුණේ. ඇල දිහා බලාගෙන හිටියට වතුර රහ බලන්න ගියේ නැති නිසා කරදියද කියල බලන්න නම් බැරිවුණා. කොහොම වුණත් ඒ සීයා ගඟ ලඟ සීයා නොවී ගාල්ලෙ සීයා වුණු නිසා අපිට ගමේ යනවා කියල යන්න ගමක් හම්බවුණා. ගාල්ලෙ සීයා එහෙම වුණාට එයාගෙ භාර්යාව එහෙම නෑ. හොඳ ටම නිවුණු කෙනෙක්. යටගම ලොකුගේ රොසිනෝනා උපාසිකා මාතාව. එහෙමයි එයා ගෙ සොහොණෙ සවිකරන්න තිබුණු නාම පුවරුවෙ තිබුණෙ. එතකොට මං තුනේ පංතියේ. ඉංගිලිිෂිත් ඉගෙන ගන්නවා. වාර විභාගෙදි ඉංගිලිෂි වලට ලකුණු 92ක්ම ගත්ත මං හිතා හිටියෙ මාත් ලොක්‌කෙක් කියලයි. තාත්තා කලිසම් කෝට් ඇන්දාට සීයා වගේම සරම ඇඳ  කෝට් බෑය පොරවාගෙන ඉන්න මහප්පා මටවඩා මොනතරම් උගතෙක්ද කියා දැනගත්තෙ සිසිල්බීම වලට එයා කියපු එතෙක් මං කවදාවත් අහල නොතිබුණු aerated  water කියන වචනෙ ඇහුණාමයි. 
අපේ ආච්චි ගමේ වැඩිහිටි අයට ‌රොසිනෝනක්කා. තරුණ අයට රොසිනෝනා නැන්දා. ළමයිනට රොසිනෝනා ආච්චි. එයාගෙ මෘත කලේබරය ආදාහනය කළේ ගාල්ලේ කදුරුදූව ගමේ මාමාගෙ ඒ් කියන්නෙ තාත්තගෙ නංගි විවාහ වෙලා හිටපු ඩේවිඩ් මාමලාගෙ පවුලේ සුසාන භූමියේ. චිතකය හතරැස් පෙට්ටියක් වගේ වටේටම සුදු රෙදි වලින් වට කරල තිබුණෙ. ඒ චිතකය උඩ තමා " පරළෝ සැපැත් යටගම ලොකුගේ රොසිනෝනා උපාසිකාවට නිවන් සැප ලැබේවා " කියල සුදු රෙද්දක නිල්පාට තීන්තෙන් ඇඳලා තිබුණු පුවරුව සවි කරලා තිබුණෙ . චිතකය දැල්වූයේ බටදූවෙ සීයාගෙ ඒ් කියන්නෙ ආච්චිගෙ මල්ලිගෙ ලොකු පුතායි බාල පුතායි ඒ් කියන්නෙ රතු මාමයි රාජා මාමයි දෙන්නයි. පහුවදා එළි වෙනකොට දෙන මුලුමනින්ම දැවී ඉතුරු වුණේ පොල් කොට අටකුත් වට රාමුවේ සැකිල්ලත් අර නාම පුවුවත් විතරයි. ඒ්ක දැකපු හැමදෙනාටම පුදුමයි. ඒ්ත් ඩේවිඩ් මාමාගේ ඥාති සහෝදරයෙක් වුණු කදුරුදූ‌වේ නන්දසාර හාමුදුරුවෝ කීවෙ ඒ්කෙන් අර කලින් කියපු බුදුවදන සනාථ වුණු බවයි.

කොහොම හරි කේන්දරේ හදවන්න තාත්තා ගිහිං තිබුණෙ ලෝලිම්බවංශ මහත්තයා ලඟට. ඒ් තුමා ඒ් කාලෙ කැලණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ජ්‍යෝතිශය උගන්වපු ගුරැතුමා. ඒ්තුමා දීලා තිබුණෙ "එ" යන්න. අද අපි නම් තියන්න අකුරු තෝරන කිසිම විධියකට මට "එ" අකුර එන්න බෑ. මං ජ්‍යෝතිශය හදාරල ඒ්ක දැනගන්නකොට ලෝලිම්භවංශ මහත්තයා පරලෝකප්පරාප්ත වෙලා. නැතිනං දුවල ගිහිං එතුමාගෙන්ම අහල දැනගන්න තිබුණා එහෙම වෙන හැටි. කොහාමහරි එයන්න උස්සාගෙන ගෙදර ආපු තාත්තා නම් හොයන වැඩේ හැමෝටම පැවරුවාලු. 

එක එක්කෙනා නම් කීවාලු. එමානුවෙල් එන්ගල් ඒ්බ්රහම් වගේ නම්. එලාරිස් එහෙම කියලත් කියන්න ඇති. හොඳ වෙලාවට බුද්ධ චරිතය හොඳට කියවපු අය ඉන්න නැතිව ඇති. බැරිවෙලාවත් හිටියානං ඒරකපත්තර වගේ නයෙකුගේ නමකුත් එන්න තිබුණා. එහෙම වුණානං නයි ඇරඇරම ඉන්න තිබුණා නම එහෙම නැතුවත් කරන මේ වැඩේ වගේ.

 කොහොමහරි අම්මා ඒ් එක නමකටවත් කැමති වෙලා නෑ. අන්තිමේදි නෙස්ට්රා නැන්දා තමා පුරස්නෙ විසඳලා දීලා තියෙන්නෙ අලුත් යෝජනාවකින්. එයාගෙ යෝජනාව කවුරුත් හිතපු නැති ඒකක්. 

නෙස්ට්රා නැන්දා කීවාම ඒ් නම අනගාරික ධර්මපාල තුමාව හිස්මුදුණින් අදහගෙන ඉන්න අපිගැන බැලුවාම අවුල් වගේ නේද? එයා තාත්තාගෙ ලොකු අම්මා වුණු මද්දු ආච්චිගෙ පුතා ඒ් කියන්නෙ පර්සි මාමා නොහොත් මේජර් පර්සි ගුරුසිංහ විවාහ වෙලා හිටපු කෙනා. මද්දු ආච්චි කියන්නෙ තාත්තාගෙ අම්මාගෙ ගෑණු ළමයි තුන් දෙනෙකුයි ඊට පස්සෙ උපන් පිරිමි දරුවකුයි හිටපු පවුලෙ ගෑණු දරුවො අතර දෙවෙනියා හෙවත් මැදියා. එහෙම එක වර්ගයක දරු තුන් දෙනෙකුට පස්සෙ අනෙක් වර්ගයේ දරුවෙක් උපදින එක අසුබ කාරණයක් කියනවානෙ. ඒ් නිසාම වෙන්න ඇති ඒ් සීයා මහා නරුම ගති ඇතිව සිටියේ කියල අපේ සීයා හෙවත් ගාල්ලෙ සීයා කියන්නේ. මද්දු ආච්චි අපේ තාත්තාගෙ අයියා  නංගි වගේම අපේ තාත්තාවත් හදාගන්න උදවු කළාලු. ඒ් අපේ සීයා රැකියාවට මඩකලපුවෙ පොලොන්නරුවෙ එහෙම ගිහිං හිටපු කාලෙ .
ඒ නෙස්ට්රා නැන්දගේත් අපේ පර්සි මාමාගේත් ආදර කථාවත් හරි රසවත් එකක්. ඒ දෙන්නගෙ තහනම් පලහිලවුව (නීතියෙන් නොවෙයි ගෙවල් වලින්) ඉස්සෙල්ලම මාට්ටු වෙලා තිබුණෙ අපේ සීයටමයි. ඇයි තුන් දෙනාම රාජකාරි කරල තිබුණෙ එකම දෙපාර්තමේන්තුවකනෙ. පර්සි මාමා මට හුඟක්ම ආදරේ වුණේ එයා වගේම මාත් රේඩියෝ ටෙලිකොම් වැඩවලටම යොමුවුණ නිසායි. එයාත් මගේ ජීවිතේ සකස් කරන්න බොහොම බලපෑ කෙනෙක්.
නෙස්ට්රා නැන්දා උපතින් කතෝලික. ජාතියෙන් බර්ගර්. ඒ්ත් එයා අනික් දන්න කියන බර්ගර් ගෑණු වගේ කවදාවත් කොට ගවුමක් ඇඳලා ඉන්නවා මම දැකලා නෑ. ඉන්දියන් විදියට සාරියකින් සැරසුණු එයා පල්ලියටත් පන්සලටත් ගියා. එයගෙ මේ අමුතු යෝජනාවත් අමුතුම ඒකක්. ඒ්ක තමා සිංහල ඒ වෙනුවට ඉංගිලිසි A ගමුයි කියන යෝජනාව. එහෙම කරල මට "අනුර" කියන නම යෝජනා කරල තියෙන්නෙත් එයාමයි.

හින්දි කියමනක් තියෙනවාලු "ගානෙ ගානේ පෙ ලිඛාහෙ ගානේ වාලේකා නාම් " කියල. ඒ් කියන්නෙ ලියවෙන හැම ගීයකම ලියවෙනවාලු ඒ් ගීය ගයන කෙනාගෙ නමත්. යම් ගායකයකුට කියා හිතාගෙන ලියපු සමහර ගීත අහඹු සිදුවීමක් නිසා වෙන කෙනෙක් අතින් ගායනා වෙලා ජන පිළිගැනීම් ලබපු අවස්ථා බොහොමයක් ගැන ගීත සාහිත්‍යය ඉතිහාසයේ තියෙනවානෙ. ඈතම අතීතයට නොගියත්  " මැණිකේ මගේ හිතේ ..." ගීතය ගැන බැලුවත් කථාව ඒ්කමනෙ. එක ගායකයෙක් වෙනුවෙන් ලියැවුණු ගීතයක් වෙන කෙනෙක් අතින් වැරදුනා අතින් නෙවෙයි කටින් ගායනා වෙලා ජනපිළිගැනීම ඉහළින්ම ලබපු ගීත ගැන දන්න අයට මේ එක්කම ආයාචනාවන් යොමු කරන්නෙ එහෙම දේවල විස්තර ටිකක් අපේක්ෂිිත ගයකයාගේ නම ගීතය ගැයූ ගායකයාගෙ නම එක්කම ගීතයේ මුල් පද වැළත් ගේය පද රචකයාගේ නමත් අපිට කියන්න කියලයි. එහෙම වෙන්න සැඟවුණු ශබ්ද විද්‍යාත්මක හේතුවක් තියෙනවාද කියලා පර්යේෂණයක් කරන්න බලාපොරොත්තු වෙන නිසායි ඒ්.
කොහොම වුණත් මේ නාමකරණ මංගල්‍යයෙන් මට විශාල ලාභයක් වුණා. ඒ් තමා මට අණවිණ කරන්න අපහසු වීම. මොකද අණවිණ වලදී උපන් වෙලාවේ තත්වය සහ නම භාවිතා කරනවානෙ. මගේ නම අනුව ගත්තොත් උපන් වෙලාවට අකුර ගැලපෙන්නෙ නැතිනිසා ඒ් බල අඩුවෙලා යනවා. උපන් වෙලාවට ගත්තොත් නම වෙනස් නිසා බල අඩුවෙනවා. දෙමාපියන් අතින් වෙන්නෙ හොඳක්මයි කියන්නෙ ඒ්කයි.හැබැයි දෙයියනේ මං උපන් වෙලාවෙ හැටියට මගේ කටින් ශාපයක් කෙරුණොත් නං ඉතිං එයාට නං අබසරණයි. ඒ් නිසා මං එහෙම කොරන්න හිතන්නෙමත් කලාතුරකින්. ඒ් මට ඉවසන්නම බැරිතරම් අසාධාරණයක් වුණොත් තමා. එහෙම වුණු ඒ්වා ගැනත් තව හුඟක් දේවල් ගැනත් අපට කථා කරගන්න පුලුවන්
නම ගැන මුලින්ම ලියන්න හිතුවෙ ඒ්ක වටා තියෙන කරුණුවල විශේෂත්වයක් දැනුණු නිසායි.








කාර්මික අධ්‍යාපනේදී

  විශ්ව විද්‍යාලෙන් පිටවෙලා ගෙදර ඉන්න කාලෙ කළේ යාළුවන්ගෙ ගෙවල්වල පොඩි පොඩි වයරිං වැඩ කරන එකයි.සල්ලි වලට නෙවෙයි. තැංක්‍යු වෙරිමච් එකට. එයාල...